iRobot Roomba 981
Robotický vysávač sa za uplynulé roky stal pomocníkom už v mnohých domácnostiach. Nie je to len technická hračka dostupná iba pre úzku skupinu nadšencov. Stále sa však jedná o investíciu za niekoľko stoviek eur a preto je dôležité, aby už raz zakúpený výrobok slúžil aspoň niekoľko rokov. V dnešnej dobe, keď na ovládanie mnohých zariadení používame smartfón, je dôležitá nielen trvácnosť výrobku, ale aj jeho dlhodobá softvérová podpora zo strany výrobcu.
V tomto článku si priblížime dlhodobé skúsenosti so starším modelom iRobot Roomba 981. Tento robotický vysávač bol kupovaný v roku 2018 za cenu 899 eur a v tom čase predstavoval najvyššiu triedu. Z tohto pohľadu je potrebné dodať, že neobsahuje niektoré funkcie bežné pre dnešné robotické vysávače, ako napríklad automatické vysypanie zberného koša, alebo kombinované vysávanie spojené s mopovaním.
Softvér a jeho postupné vylepšenia
Nainštalovať si aplikáciu iRobot bolo nevyhnutné hneď v úvodnej fáze, pretože bola potrebná na to, aby bolo možné pripojiť vysávač do WiFi siete. V čase zakúpenia výrobku, teda v roku 2018, bola táto aplikácia nainštalovaná ešte na operačný systém iOS 12, pričom jej kľúčová funkcionalita, teda vyhľadanie a pripojenie sa do WiFi siete, bola sprevádzaná problémami.
Aplikácia v tomto smere pôsobila dosť ťažkopádne: vyhľadávanie sietí trvalo dlho a často dochádzalo k tomu, že žiadna WiFi sieť sa nenašla. Navyše, aplikáciu bolo potrebné reštartovať aj niekoľkokrát za sebou. Bolo prakticky isté, že pripojenie do bezdrôtovej siete sa na prvý pokus nepodarí a teda pokusov bude musieť byť hneď niekoľko.
Aktualizácie však uvedené problémy postupne odstránili. Je potrebné dodať, že softvérové aktualizácie zahŕňajú nielen aktualizácie mobilnej aplikácie, ale aj aktualizácie firmvéru – teda softvéru, ktorý beží priamo vo vysávači. Jedným z problémov prvotných verzii bola skutočnosť, že vysávač sa „prebúdzal“ dosť dlho a po zapnutí mu trvalo viac ako minútu, kým začal reagovať. Zrýchlenie v tomto smere priniesla aktualizácia z apríla 2019, pri ktorej sa zrýchlilo úvodné spustenie vysávača z 95 na 50 sekúnd.
Príjemným spestrením bolo, že k podporovaným jazykom hlásení neskôr pribudla aj slovenčina.
Čo robiť, keď ani reset nepomáha
Najzvláštnejším problémom, ktoré prevádzka vysávača priniesla, boli výpadky mapovania povysávanej plochy. Problém sa prejavoval tak, že vysávač síce danú miestnosť povysával, mapu povysávaného priestoru však nevytvoril.
Úvodné odhady, ktoré smerovali k tomu, že pravdepodobne sa „zadrháva“ aplikácia alebo je snáď problém s konektivitou na cloudové úložisko, sa ukázali byť nesprávne. Opakovaný reštart aplikácie nepomohol, a taktiež nepomohlo ani resetovanie samotného vysávača.
Pomerne veľkým prekvapením bolo zistenie, že problém je potrebné vyriešiť vymontovaním batérie a jej následným opätovným vložením. Je zrejmé, že aj pri sofistikovaných zariadeniach ako iRobot Roomba je z času načas potrebný skrutkovač.
Štatistiky prevádzky
Aplikácia iRobot poskytuje podrobné štatistiky o dobe prevádzky, vďaka čomu získame veľmi presnú predstavu o to, ako dlho tento spotrebič vydrží. Od zakúpenia v roku 2018 bol vysávač v prevádzke viac ako 650 hodín a povysával viac ako 28 000 m2 plochy. Treba tiež podotknúť, že za viac ako 5 rokov sa vysávač ani raz nepokazil.
Mechanické komponenty a ich opotrebovanie
Hoci robotický vysávač bol v prevádzke stovky hodín, mechanické opotrebovanie je v podstate zanedbateľné (aj keď, po toľkých rokoch, viditeľné). Jediným komponentom, ktorý sa po viac ako piatich rokoch opotreboval, bola umelohmotná kefka, ktorej jeden koniec sa odlomil. Výrobca však s takýmto niečím počítal, k vysávaču je totiž v krabici pribalená aj náhradná kefka.
Nie je však prekvapením, že na bočných pohyblivých komponentoch vysávača, ktoré sú pružné a plnia funkciu akéhosi nárazníka, sa škrabance časom nevyhnutne objavia.
Záver
Cieľom tohto článku nebolo prezentovať najnovší model iRobot, ale sprostredkovať dlhodobé skúsenosti so starším modelom iRobot Roomba 981. Prax ukazuje, že investícia do značky iRobot prinesie zákazníkovi benefit dlhodobej spoľahlivosti. Vysávač kupovaný v roku 2018 bez problémov funguje aj v roku 2024, má za sebou viac ako 650 hodín prevádzky, a povysávaná plocha prekročila hranicu 28 000 m 2.
Počas viac ako piatich rokov nebolo potrebné vysávač opravovať a jediný komponent, ktorý sa opotreboval, bola čistiaca kefka. Ako však už bolo spomenuté, výrobca dal náhradnú kefku k dispozícii v rámci originálneho balenia.
Kladné hodnotenie si zaslúžia aj softvérové vylepšenia, najmä postupné odstraňovanie úvodných, pomerne „otravných“ problémov s pripojením na bezdrôtovú sieť. Pravidelné aktualizácie mobilnej aplikácie nie sú až takým prekvapením, avšak aktualizácie firmvéru si zaslúžia pochvalu – mnohí výrobcovia s aktualizáciami firmvéru vôbec neobťažujú.
Ak teda hľadáte robotický výsavač, ktorý bude spoľahlivo slúžiť niekoľko rokov, značka iRobot je tou správnou voľbou.
Redakcia